BLOG
Tesla’s geheim. Ook jouw organisatie kan dit!
Tesla is de afgelopen maanden een van de meest besproken bedrijven geweest. Waar het bedrijf de afgelopen jaren vooral in het nieuws was omdat de balanswaarde (en ook de koers van het aandeel) enorm onder druk stond, is het bedrijf nu de ster in de markt. Niet vanwege hun auto’s, maar vanwege een element dat elke organisatie heeft. U kunt het geheim van Tesla ook implementeren in uw bedrijf!
Van automodel tot operationeel model
Onlangs zei Volkswagen-CEO Markus Duesmann dat Tesla 2 jaar voorloopt op de auto-industrie. Maar waarom? Tesla is toch gewoon een autofabrikant? En de elektrische auto’s hebben nog een uitdaging in actieradius en laadtijd. Toch slaagt Tesla erin om deze uitdagingen te overwinnen. Het bedrijf is in zijn korte bestaan al meer waard dan Toyota, Volkswagen en BMW samen.
Het geheim van Tesla zit in het bedrijfsmodel. Door te werken vanuit een datacentrisch platform en gebruik te maken van opkomende technologieën zoals Cloud Computing, Machine Learning en Artificial Intelligence, is Tesla in staat een enorme voorsprong op de concurrentie te behalen.
Het grote verschil met de concurrentie is dat Tesla geen autofabrikant is. Het is een datacentrisch (automobiel) cloudbedrijf. Ze bouwden de auto rond software.
De concurrentie daar is vooral toepassingsgericht. Ze focussen zich eerst op de auto en stoppen er dan technische snufjes in. We zien dus dat gevestigde bedrijfsmodellen niet meer werken. Ze zijn niet adaptief genoeg om een snelle Time-to-Market te bieden. Maar er is meer dan een snelle Time-to-Market.
Factor sneller, goedkoper en duurzaam
Hoe adaptief is uw bedrijfsmodel? Is jouw organisatie meer een Tesla of een Renault…? Tesla werkt vanuit een datacentrisch model, ondersteund door de nieuwste technologieën. Het bedrijf kan sneller, goedkoper en duurzamer de markt betreden (in het kader van de circulaire economie).
Tesla onthulde dinsdag (22-9) dat het binnen 3 jaar een auto kan lanceren voor slechts $ 25.000, met een batterij die goedkoper en efficiënter is dan de huidige modellen. De innovatie zit in de batterij die kleiner en toch krachtiger wordt. Het bedrijf heeft zelfs een (bijna) werkend model.
Tesla-topman Elon Musk: “Het werkt wel maar niet met een hoog rendement”,
Als de geplande innovaties hun vruchten afwerpen, zou het bereik van de auto met 54% kunnen toenemen, de kosten met 56% kunnen dalen en de investeringen in Giga Factory’s met 69% kunnen dalen!
Terwijl de auto-industrie nog druk bezig is met het inhalen van de eerste generatie Tesla-auto’s, werkt Tesla zelf al aan nieuwe innovaties om de Winstpools van de markt te eten. Want nu de High End markt is veroverd, pakt Tesla ook het brede middensegment van de markt aan.
Stel je voor dat jouw organisatie dit ook kan! Het goede nieuws is: dat kan.
Waardecreatie in uw organisatie
Het geheim van Tesla is geen groot geheim. Ze gebruiken de nieuwste technologieën in combinatie met een datacentrisch platform. Ze zijn in staat de operationele kosten te verlagen en de omzet en cashflow te verhogen. Ze hebben een extreem snelle Time-to-Market (en zijn de concurrentie voor) en zijn in staat om met dit nieuwe bedrijfsmodel exponentiële balanswaarde (en beurswaarde) te genereren. Dit noemen we bij FutureXL Digitale Transformatie 4.0.
Technologie alleen is niet genoeg, transformeer het bedrijfsmodel
Veel organisaties kiezen ervoor om al hun data naar de cloud te verhuizen. Dit is echter niet voldoende om inkomsten te genereren. Veel van deze IT-transformatie mislukken omdat de nadruk ligt op het businessmodel in combinatie met. cloud technologie. Deze complexe projecten worden geleid door de IT-afdeling met de business op afstand. Of de stoomtrein 2.0! De kracht ligt in het transformeren van het bedrijfsmodel.
De Digitale Transformatie 4.0 is in feite de financiële re-engineering van het bedrijf om al het achterstallige onderhoud te versnellen. Zo heeft Tesla geen oude IT legacy-systemen, maar staat alle data centraal. Het ontsluiten van de bedrijfsgegevens is het enige alternatief om enerzijds de “cost to serve” van het bedrijfsmodel te verlagen door factoren enerzijds, maar ook door de grondstof, op voorwaarde dat de gegevens op een centrische manier worden georganiseerd, om waarde te kunnen creëren op de andere.
Met de Digitale Transformatie 4.0 wordt uw organisatie de nieuwe Tesla in uw speelveld.