BLOG

Strategische digitalisering nu!

De jaren 2020 zullen in veel opzichten een reprise van de jaren 1920 zijn. Er komt een enorme, door technologie aangestuurde innovatiegolf onze kant op. We zagen al dat de corona-digitalisering in een stroomversnelling kwam met de onstuimige groei van thuiswerken en e-commerce, maar nu we corona lijken te hebben overwonnen, gaat de digitale transformatie nog verder. We bereiden ons nu voor op Digitalisering 4.0.

Big tech is de winnaar

We leven in de smashing twenties, de heropleving van de roaring twenties 1920s. Na de verwoestende Eerste Wereldoorlog (1914-1918) en de Spaanse griepepidemie (1918) waren we in Europa alle ellende zat. Als reactie op rouw, verlies en rouw, de ‘roaring twenties’ (=roaring twenties), een decennium (1920-1930) van veel gezelligheid, feestbeesten, uitbundige, kleurrijke mode en feesten en partijen. De mensen lieten zich graag weer naar buiten gaan. Na hun succesvolle deelname aan de Eerste Wereldoorlog waren de Verenigde Staten een wereldmacht geworden die serieus genomen moest worden door de uitgeputte Europese mogendheden, al was het maar omdat ze nog zoveel schulden hadden af te betalen. Nu is China de nieuwe supermacht geworden waaraan we in Europa hulde gaan brengen. De digitale transformatie die voor Corona al in gang was gezet, wordt nu versneld: kunstmatige intelligentie en gezichtsherkenning worden aangevuld met corona-apps.

Die heb je al in China en Israël. De apps verdelen de mensheid in groene mensen (=niet in contact geweest met het coronavirus en/of een besmet persoon) en rode mensen (hebben corona of zijn in contact geweest met iemand die het heeft). Big Tech is de grote winnaar van de coronapandemie. En vergeet niet dat China nu een tech-supermacht is geworden. Maar door de economische en digitale oorlog tussen Amerika en China zullen we straks in Europa moeten leren werken met twee verschillende computerstandaarden, de Amerikaanse (met BigTech-spelers als Google, Amazon, Facebook, Twitter, IBM, Microsoft, Google, Cisco en Apple). ) en een Chinese (met spelers als Huawei, Alibaba, Tencent, Baidu, Lenovo, Xiaomi en ZTE). Net als vroeger, in de tijd van VHS- en Betamax-videorecorders, hebben we nu twee IT-standaarden. Dat zal wat ingewikkelder zijn om te werken, maar dat is ook een uitdaging. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is de kern van digitalisering niet IT, maar het werken met IT. Alles draait om gegevens. De toekomst is aan mensen die die data optimaal weten te benutten.

Verandering is nodig

In de ergste economische crisis sinds de jaren dertig liggen er grote kansen voor ondernemers”, zegt Ken van Ierlant, CEO van FutureXL. Verandering is dringend nodig en de kern ervan is een holistische benadering van de digitale transformatie van bedrijven. Dat is veel ingrijpender dan de meeste leiders denken. Als je je bedrijf echt wilt voorbereiden op het post-coronatijdperk, moet er veel gebeuren. Ik begrijp wel dat leiders hier huiverig voor zijn, omdat veel IT-projecten in het bedrijfsleven en de overheid de afgelopen jaren zijn mislukt en ze geen gevoel hebben met IT. Ze denken vaak dat ze de digitale transformatie bij hun CIO kunnen parkeren en negeren vervolgens het thema. Maar zoals de Amerikanen zeggen: in snel veranderende tijden is op veilig spelen het meest risicovolle wat je kunt doen”.

Laten we beginnen

Begin met het creëren van meer waarde door data in uw organisatie te gebruiken met onze begeleiding