BLOG
De bouwstenen van digitale transformatie
In 2017 gaf het IDC via een onderzoek aan dat elk bedrijf te maken zou krijgen met digitale disruptie. (“Word een data-thriver: realiseer datagedreven digitale transformatie”, nov 2017) 2017). En dat het effect op veel bedrijven groot zou zijn. Natuurlijk zien we bedrijven als Apple, Google en Microsoft de markt domineren. Maar waarom is het Amazon dat de concurrentie in veel sectoren volledig wegvaagt? En waarom is het Tesla die de markt in de auto-industrie domineert? Al deze reuzen hebben één ding gemeen. Ze werken DATA centric. Maar het zijn niet alleen de grote bedrijven die opvallen. Startups als Adyen, Mollie en Waze zijn DATA-centric en dat is een van de redenen waarom ze veel waarde creëren.
DATA centrisme
Wanneer een organisatie volledig op DATA draait, kan exponentiële waarde worden gecreëerd. Het grootste verschil dat we maken, is dat, afgezien van het feit dat het zichzelf financiert, deze transformatie gebaseerd is op datacentrisme. Dit geeft de organisatie de mogelijkheid om exponentiële waarde te creëren. Bij een succesvolle digitale transformatie gaat het om het vertalen van DATA naar waarde.
Bron voor waardecreatie
Digitalisering op basis van DATA als bron voor waardecreatie biedt een uitweg om uw organisatie Future Fit te maken. Uw ambitie kan worden gerealiseerd door een cashflowneutrale aanpak die uiteindelijk de positieve cashflow met een factor 4-8 verhoogt en uw time-to-market aanzienlijk verkort. Kortom een metamorfose gerealiseerd door DATA in te zetten als bron voor waardecreatie. Een goed voorbeeld van een succesvolle transitie van datacentrisch denken en werken is John Deere, een 180 jaar oude tractorfabrikant die zich sindsdien heeft gevestigd als het digitale platform voor de agrarische sector.
Projectmatige aanpak
Een organisatie die zich niet aanpast en niet meegaat met de veranderende omgeving, zal uiteindelijk falen. Wij kiezen voor een projectmatige aanpak van een ‘future fit’ organisatie, omdat projectmatig werken resultaatgericht veranderen is.
De fasering van onze Future Fit projecten:
- Toekomstige analyse
- Levering
- exploitatie
- Beheer
Daarnaast regisseert FutureXL de transformatie vanuit een ecosysteem waarin alle benodigde disciplines zijn samengebracht. Niet alleen transformatiemanagers, maar ook andere professionals spelen een belangrijke rol in de digitale transformatie. FutureXL selecteert kandidaten vanuit deze brede kijk op digitalisering. In combinatie met onze visie op de DATA-centric aanpak zijn wij in staat innovatieve functies succesvol in te vullen.
Leerproces in de praktijk
Onze projectmatige aanpak resulteert na tien tot twaalf maanden in een winstgevend bedrijfsmodel. Maar we veranderen ook het gedrag van mensen en zorgen voor acceptatie en motivatie. In feite vindt het leerproces plaats in de praktijk, maar we bieden ook een breed scala aan executive opleidingen. Om uw mensen en professionals in staat te stellen u van voldoende toegevoegde waarde te voorzien, worden de professionals door ons opgeleid in Digitaal Leiderschap .
De Masterclass biedt een hoogwaardige opzet met experts uit wetenschap en praktijk. Tijdens vier intensieve dagen worden de deelnemers rekening gehouden met alle kenmerken van de nieuwe ontwikkelingen en technologieën en de kansen die deze nieuwe technologieën bieden voor organisaties en hun impact op de digitale strategie. Maar bovenal worden de deelnemers meegenomen in de kracht van een DATA-centrisch operationeel model. En dat dit ‘nieuwe goud’ de basis is voor echt ondernemerschap op basis van een nieuw businessmodel.